Terra promessa, fine art giclée inkjet print on Photo Rag cotton paper, 50x50 cm, 2012, in progress
Terra promessa
Terra promessa è un progetto fotografico che nasce dal mio ricordo, dalla mia esperienza personale e dalla lontananza forzata dalla Siria. L'ho sviluppato attraverso immagini che combinano il mio segno personale, un oggetto, e il territorio, la cartina geografica come sua rappresentazione. Le immagini sono tonde come un punto, la forma geometrica basilare, ma tonde anche come il globo. I miei oggetti si impongono su cartine locali che, di fatto, non rispettano i confini reali degli stati: guardando con attenzione troviamo facilmente le città di Damasco, Homs, Hama e Aleppo, che oggi sono triste teatro di scontri, ma Israele non compare e molte città turche come Antakya e Iskendurun ricadono all’interno dei confini siriani. La cartina, quindi, diventa un’interpretazione dello spazio, non già un’oggettiva rappresentazione. Le carte geografiche non sono mai obiettive riproduzioni del mondo, possono diventare un sottile strumento di potere o dipendere da ideologie. Si crea quindi una situazione paradossale nella sua drammaticità: su questo contesto si stagliano i miei oggetti come proiezione dei miei ricordi personali che, come dice Gigliola Foschi, “invitano al piacere di immaginare viaggi esotici, attraversamenti di territori lontani, incontri sorprendenti all’insegna dell’avventura”.
Terra Promessa is a photographic project born from my memory, my personal experience and forced remoteness from Syria. I developed it through images that combine my personal sign, an object, and the territory, the map as its representation. The images are round as a point, the basic geometric shape, but also round like the globe. My objects are put upon local maps that, in fact, do not represent the real boundaries of the states: looking carefully we find easily the cities of Damascus, Homs, Hama and Aleppo, now sad theaters of conflict, but Israel does not appear and many Turkish cities as Antakya and Iskendurun fall within syrian borders. The map, then, becomes an interpretation of the space, not an objective representation. A map is never an objective representation of the world, it can be a subtle instrument of power or depend on ideologies. This creates a paradoxical situation in its drama: in this context stand my items as a projection of my personal memories which, as Gigliola Foschi said, "it’s an invitation to imagine exotic travel, crossing distant lands."
Terra Promessa is a photographic project born from my memory, my personal experience and forced remoteness from Syria. I developed it through images that combine my personal sign, an object, and the territory, the map as its representation. The images are round as a point, the basic geometric shape, but also round like the globe. My objects are put upon local maps that, in fact, do not represent the real boundaries of the states: looking carefully we find easily the cities of Damascus, Homs, Hama and Aleppo, now sad theaters of conflict, but Israel does not appear and many Turkish cities as Antakya and Iskendurun fall within syrian borders. The map, then, becomes an interpretation of the space, not an objective representation. A map is never an objective representation of the world, it can be a subtle instrument of power or depend on ideologies. This creates a paradoxical situation in its drama: in this context stand my items as a projection of my personal memories which, as Gigliola Foschi said, "it’s an invitation to imagine exotic travel, crossing distant lands."